onsdag 8 december 2010

Multimedialistan 2010, plats 15: Vi pratar inte amerikanska, vi pratar allvar!



15. Yolanda Be Cool &DCUP: We No Speak Americano (Låt)

- Nu ska vi prata allvar.
- Det var på tiden.
- Verkligen.
- Men vart vill vi komma med det då?
- Svårt att säga. Det är väl en känsla.
- Såna är man ju full av.
- Vad?
- Känslor.
- Det får står för dig.

- Jag minns första gången jag glömde precis allt, det var till den här låten.
- Semester?
- Ingen större skillnad på jobb och semester, men, ja, det var på "semestern".
- Vad glömde du?
- Dig, din mamma, din pappa, min nycklar, mina byxor, alla hästar i hela världen, högerregeln, vad jag skulle handla på Konsum, vilken hatt jag skulle bära, vilk...
- Den roliga med klappklapp-händer.
- Jo, det kom jag på sen, men allt annat hade jag glömt. Och framförallt hade jag glömt skjorta, byxor och skor.
- Men inte sockorna.
- Inte sockorna. Och jag hade väldigt roligt.
- Vad gjorde du?
- Det minns jag inte riktigt.
- Men dom du var med minns kanske?
- Jag var helt själv. Hela semestern. Var hemma hela tiden. Ja, när jag inte var på Konsum och glömde vad jag skulle handla. Och jag var naken. Minus sockorna då. Och klappklappkepsen.

- Den är väldigt bra.
- Den är riktigt attans bra.
- Man kommer ihåg den.
- Verkligen.
- Helt klart.
- Vad sjunger dom om?
- Jag vet inte.
- Men det är nog självupplevt.
- Brukar vara det.

- Ska vi göra nåt?
- Helst inte.
- Okej.
- Den är lite rolig också.
- Tycker du?
- Ja, det är nåt med att dom spelar sådana där rolig saxofoner.
- Jo, det är lite kul.
- Och den känns lite som kusinen från landet till när Italoboyz lajade runt med John "Janne" Coltranes Bahia.
- Just det, den hade vi ju på vår milsvida längre lista för två sedan!
- Men framförallt, och nu pratar vi allvar, så är ju detta en fantastisk poplåt.
- Det är det verkligen.
- Egentligen tänkte vi att det var årets absolut bästa händelse.
- Vi tänkte att bättre än så här blir det inte.
- Det gör det inte.
- Så man får tolka det här precis hur man vill.
- Alla tänker, konstigt att vinnaren stavas "nummer 15".
- Ibland är det så.
- Allt är inte vad det ser ut att vara.
- Som du, du ser ju välklädd ut.
- Men det är jag inte.
- Nä, för du är spritt språngandes naken.
- Men väldigt, väldigt hårig.
- Och sockorna är på.
- Sockorna är på.
- Fram med saxofonen nu, nu kör vi.
- Nu snackar vi allvar.