söndag 4 oktober 2009

- "Vill du ha brass, man?" - Nej, men lite mer Lillian Bassman!"







Lillian, Lillian...Vilka bilder du tar! Det är som vi vill ha det: Kvinnor som ser ut så där som vi här på kontoret tycker om, i kläder som ser ut som vi här på kontoret tycker om och allt är helt enkelt "helt suveränt, med hårt kontrasterade, grafiska bilder!"
Och det råkar vara fyrtiotal och femtiotal. Men lite nittiotal och nollnolltal också!

Och vad bra att hela "skiten" samlats i en splitterny, nu alldeles nyss utkommen bok som heter samma som det vi gillar mest, "Women"! Vi såg den, vi spelade på våra spanska gitarrer och vi köpte den! Och sen tog vi fram fram den skruttiga kameran och fotade några godingar och så la vi upp några suveräna men sketet avfotade bilder bara sisåhär för att visa dig att detta här är en bok som du ska köpa du med!

Och just det, hon var ryska som drog och började som strålande art director på Junior Bazaar, Harper's Bazaars lillasyrra, men gick sen helt över till att dels jobba som fotograf och dels att leverera till Harper's Bazaar. Var under femtiotalet en av deras tunga fotografer. Sen la hon ner fotandet och började istället måla pyttesmå, medelstora och "skitstora" tavlor.

På nittiotalet köpte hon sig ett exemplar av Photoshop och började köra rajtantajtan med sina gamla bilder och hokus pokus filiokus, så var gränsen mellan hennes foton och måleri puts väck! Det gjorde många och indeed henne själv riktigt glad vilket ledde till att hon, som sig bör då man är riktigt glad, klappade händerna.
Och så vitt vi vet klappar hon händerna än idag.

Rökandes och klädd i Yves Saint Laurent: Kasia, 1999.
Hängandes vid trädet: Barbara Mullen, 1950.
I världens just nu tjusigaste klänning av Christian Dior: Barbara Mullen, 1949.
Early bird: Vicky Lyons, 1949.
He's looking at ya: Dovima, 1954 (bearbetad 1994)
Titta jag flyger: Lisa Cant, 2007.
Hotellrummet: Evelyn Tipp, 1948.