torsdag 8 oktober 2009

Intervju med Herta Müller, årets vinnare av Nobelpriset i litteratur


Hej Herta och grattis! Hur känns det?
- Hej allihop och tusen tack för att ni valde mig, tänkte jag börja med att säga! Det känns toppen att veta att så många uppskattar vad jag gör, för utan mina underbara läsare skulle det inte vara möjligt att vinna. Det är ni som driver mig till att skriva - ni är min underbara familj. Och det är jag som driver mig själv till vansinne.

Varför tror du att folk tycker att just dina böcker är så sjukt bra?
- Bra fråga, men omöjligt för mig att veta. Det sägs att vi tysk-rumäner är dåliga på att ta emot beröm. Men kanske att jag i mina böcker blandar pyssel med inredning, shopping med "privatliv" och text med bild? Vad vet jag!

Hur länge har du skrivit?
- Sedan juli 2007. Fast det var först i november samma år som jag började skriva mer ordentligt, kan man väl säga. Sedan dess har det varit lite ner och upp. Under min graviditet var det nog som mest. Det finns inte riktigt samma tid nu, men jag gör så gott jag kan! Ibland skriver min sambo åt mig.

Om du skulle beskriva dina böcker med tre ord, vilka skulle det vara?
- En. Salig. Blanding.

Hur ser framtiden ut?
- Ska fixa med vårt nya hem nu när vi flyttar. Sedan blir det såklart massa shopping, inredning och pyssel! Har även några nya bokprojekt som jag tänkte lansera nu i höst/vinter. Mer om dessa får ni veta längre fram!

Tack för att du tog dig tid!
- Det är lugnt. Tack själv.