tisdag 10 februari 2009

Rolf Lassgård - en skådespelare!


Denne man har fascinerat mig under cirka ett års tid. Hans förmåga att "gestalta" sina rollkaraktärer är mycket, mycket, mycket kraftfull och trovärdig.
Han har även en angenäm andedräkt och en starkt karismatisk olivoja "hemmavid". Den är bra på kroppen när det "ömmar". Han har överhuvudtaget ett stort antal spännande kryddor hemmavid som tyder på en lust för resandet runtom i världen. Kanske Indien, kanske nån helt annanstans.
Han har en personlighet som gör att man liksom dras/sugs in, reagerar eller berörs väldigt, väldigt starkt av den karaktär han tar sig an, t ex nån som tittar på tv fast han är trött, eller nån som sitter i soffan och läser tidningen fast han är ganska trött, eller nån som pratar i  sin sladdlösa telefon fast han inte vill. 

Rolf Lassgård - en skådespelare medverkar även i en film som jag köpte av en person som jobbar på Rädda Barnen. Jag kommer inte ihåg vad filmen heter och jag har inte hunnit att se den ännu. Men det ska bli ett sant nöje den dagen jag hinner göra det.

Några saker som jag tycker gör Rolf Lassgård - en skådespelare unik är:
Ögon, öra, näsa, hals, njure och "fossingarna".

Flera gånger när jag tittat på filmer med Rolf Lassgård har skrattet fastnat i halsen. Varför vet jag inte. Kanske är det för att han känns som en lägenhet. Eller för att han är man. Som går upp på morgonen och sover på natten.