torsdag 5 februari 2009

Gitarren är ett redskap, en konfliktlösare, uppfinnare och, såklart, en vän


Jag vet en björk. Den dog plötsligt. Den stod framför ett hus. En gång innan hade jag sett ett annat träd. 
Jag rörde på "den". 
Jag tänkte att dom två träden skulle tävla mot varann. Ena trädet kallade jag A. Jag somnade. Pollen. Pesten. Medeltiden. Jag sprang. Sen kom jag till "nåt" jättejättestort. Sen flyttade jag till "Bromma".  Jag såg inte björkar överallt, men på två ställen. Kan jag stå ut? Ja. 
Jag rörde "den". 
Jag nös. Gömde mig inne i ett hus. Nu brinner en björk. Kyla. Mörker. Ljus och glädje. Och åter glömska. 
Jag plockade på min gitarr. jag spelade på "den". Gitarren. Den är bra på att lösa konflikter eller i alla fall leda dom åt rätt håll. 

Exempel på konflikter där gitarren gjort vad den kunnat:
- Dafurkonflikten
- Konflikten i Zimbabwe
- Konflikten i Sudan
- Dörrvaktskonflikten

Gitarren är hittapåig också. Exempel på saker den uppfunnit:
- Högtryckstvätten
- Bandaget
- OB-tillägget

Gitarren är ett redskap också. Exempel på när den är ett redskap:
- På sommaren när jag går ut och plockar små, fina potatisar i potatislandet. Då plockar jag potatisarna och så lägger jag dom i gitarren. 
-När man lever nära människor och vill "samla ihop" hela gruppen, då är gitarren ett utmärkt redskap.

Gitarren är verkligen min vän. Eller som jag brukar säga: Min, min, min vän och när jag säger det brukar "den" spela.