lördag 28 maj 2011

"You watch me. I will win this battle if I have to kill every last white bitch in high heels around here."




Roseanne Barr. Okej. Vi erkänner hela vägen att vi missat att hon är heavy stuff. Kanske du också.
Då ska du läsa hennes sexsidiga artikel i förra veckans New York Magazine. Meningslöst att fundera ut när vi senast blev så uppeldade och... well, förtvivlade av en artikel. Hon skriver om helvetet att få igenom Roseanne, som hade premiär 1988 och avslut 1997, efter totalt nio säsonger.

Imagine this: du är på premiärfesten där pilotavsnittet ska visas. Det känns så klart väldigt bra. Du är Roseanne Barr och du har tagit fram och författat en ny serie. Förtexterna rullar igång och du läser "created by Matt Williams".
Och vi kan väl säga som så att denne Matt Williams gör hennes liv till ett helvete så länge han blir kvar som  seriens verkställande producent.

Rubriken ovan är när Roseanne går till vad hon kallar The Big House ("the writer's building, ett vidrig ställe"), för att "reda ut" varför i h-e dom kläddirektiv hon lämnat för sin rollkaraktär, inte följs. Istället för rutiga flanellskjortor, t-shirt och jeans får hon lila stretchpants som får henne att se ut som en "show pony". Direktiv från en av Matts producenter om att inte bry sig om vad Roseanne vill ha på sig, har hon fått veta, en kvinna by the way. Och dessa kvinnor, säger Roxanne, är den värsta sortens människor. Dom hugger vilken kvinna som helst i ryggen för att komma åt männens karriärvärld och nyttjas just så av dessa män.
Roseanne kliver in på kvinnans kontor med en skräddarsax höjd för attack och frågar: "Bitch, do you want me to cut you?"


Läs artikeln nu
Sen kan vi inte låta bli att tillägga att vi tycker hon är väldigt lockande och snygg på bilderna. Som en powermix av Åsa Moberg (yes, igen!), Emmylou Harris och Zaha Hadid. 
Och by the way, hela detta nummer av New York Magazine är super-fab (ifall du undrade). Tema: Televison by its creators. Skaffa det.