söndag 16 oktober 2011

Vi byter namn till Bokbloggen och recenserar böcker!

Christa Wolf: Änglarnas stad
Här blev jag sugen att läsa direkt, för det var väldigt stor och tydlig text på framsidan. Men på baksidan var det klart mindre text och texten inne i boken var tyvärr ännu mindre! Jag började läsa, men kände ganska direkt att jag inte fattade nånting. En här på kontoret som hade läst den före mig, sa att den kändes ganska mycket Doris Lessing, men det vet jag inte vem det är. Tror inte jag kommer att plocka upp den igen.

Ulf Lundell: Allt är i rörelse
Här blev jag glad för jag känner igen namnet jätteväl. Jag har nån skiva med honom och den tycker jag är ganska bra för man fattar liksom och låtarna är inte så länga, utan ganska korta. Men när jag började läsa boken kände jag att jag inte riktigt fattade vad han menade. Kändes som att han pratade och pratade och jag förstod som sagt var inte riktigt. Konstiga personnamn var det också. Tror inte jag kommer att plocka upp den igen.

Birgitta Holm: Rut Hillarp. Poet och erotiskt geni.
Först blev jag inte så intresserad när jag såg ett svartvitt och konstigt fotografi på omslaget. Men sen läste jag 'erotiskt' och tänkte att det kanske ändå kan vara "okej". Men jag förstod faktiskt nästan ingenting. Visste inte om det var "Birgitta" eller "Rut" som skrev och pratade. Det blir väldigt rörigt med flera namn på ett bokomslag. Skärpning, förlaget! Sen erotiskt geni; jag tänkte att det innebar att hon var typ bra i sängen, men det stod det inget om att hon faktiskt var, inte så långt jag läste i alla fall. Lade ner den efter några sidor. Kommer nog inte att plocka upp den igen.

Umberto Eco: Begravningsplatsen i Prag
Otroligt lång titel! Men jag gillar böckerna han skrivit om Sean Connery (eller är det Sean Connery som skrivit böcker om Umberto? Jag minns faktiskt inte riktigt). Och att resa är kul också (fast i Prag har jag aldrig varit). Det var bra text på baksidan, roligt text om Umberto, men ärligt talat fattade jag inte mycket av det som stod inne inne i själva boken. Kämpade på ett tag, men lade ner den sen ändå. Kommer nog inte att plocka upp den igen.

Jonas Karlsson: Spelreglerna
Jonas Karlsson heter en som jag känner, men det här är inte den Jonas Karlsson, utan det här är en Jonas Karlsson som jag via fotot på ena fliken känner igen från nån film jag sett nån gång, minns inte vilken (eller förresten, förmodligen är det inte nån film utan nån tv-serie, för jag tittar mer på tv-serier än på filmer). Spelreglerna tycker jag är en konstig titel (frågade några andra här på kontoret om dom höll med mig om det, och det gjorde dom). Spelregler har man ju till spel och det här är en bok, faktiskt. Började läsa, men slutade också för det var rätt mycket jag inte förstod. Hade varit bra om det kunnat vara nån bild eller två på omslaget. Vet inte om jag kommer att plocka upp den igen, men tror inte det.

Ann Heberlein: Ett gott liv
Jag började läsa den för jag tänkte att det var hon skådespelaren som heter Ann som var med i nån film nu nyss, som hade skrivit den (kommer inte ihåg exakt vad hon heter, men jag tror det är Ann). Det var inte den Ann jag trodde först, utan en annan Ann (lustig mening: "...annan Ann"!). Tycker det var ett bra namn på boken, för man blev väldigt glad. Men sen när jag läste förstod jag inte riktigt allt. Slutade läsa efter ett tag och kommer nog inte att fortsätta.

Bokbloggen är tillbaka nästa vecka och då hoppas vi att det kommer lite bättre böcker.