lördag 13 december 2008

Några få, hastiga ord om idioter i trafiken!


Enligt min mening så finns det många "idioter" som inte kan lära sig vanligt trafikvett och använda sunt förnuft när dom kör på motorvägen vid 110-120 km!!!
Jag kör nästan dagligen på E4an med tre filer och blir så förbannad på samtliga bilister i allmänhet och i synnerhet dom som negligerar att använda "blinkers" vid filbyte eller t ex att de kommer körande bakom en på ytterfilen (bredvid servicefile). Då ser man att bilen närmar sig hastigt och håller kort avstånd till framförvarande bil (min) för att en stund senare köra ut till mittfilen för att passera mig och därefter byta fil igen till omkörningsfilen, passera den andra bilen i mittfilen och lägga sig i mittfilen och en stund senare lägga sig framför mig och mitt fordon på ytterfilen??!!
Och det irriterande är att samtliga bilister som gör detta "tror" att man enbart behöver använda "blinkers" för att köra ut när man skall byta fil, men inte när man ska lägga sig framför en bil på 20 meters avstånd vid 120 km hastighet!!? Varför ska det vara så jävla svårt att inse att man måste använda "blinkers" både när man kör ut från sitt körfält och när man  kör in i samma körfält igen, framför ett "annat" (mitt) "fordon"??!!
Jag tror att många bilister tänker som så att nu använder jag "blinkers" när jag skall byta fil bakom bilen så att han ser mig, sen behöver jag inte använda "blinkers" när jag lägger mig 20 meter framför honom, för då ser han ju mig iallafall...????!!!!
Sen finns det "dessa" bilister som "tror" att "folk" hinner "uppfatta" deras snabba "blinkersrörelser" när dom byter fil, men lampan hinner inte ens tändas förrän dom slår av den igen...! Detta fel gör tyvärr de flesta bilister av nån "märklig" anledning. Dock inte jag. Den "ynka" "kvartsblinkningen" som tar en halv sekund tror många räcker för att alla bilförare runt om skall hinna uppfatta vart bilisten framför skall köra!!?

Sen detta också med att många bilister som kör i mittfilen, kör i "karavan" efter varandra. Och så kommer en bil som verkar ha "brådis" och håller på och åker "jojo" mellan bilarna i mittfilen och irriterar och gör så att folk bromsar in för han skull. Oh boy!
Varför kan inte "idioter" lära sig att tänka, så att om man har "bråttom" och det inte finns trafik i ytterfilen eller omkörningsfilen, så kan man fortsätta att köra i sin fil och gasa iväg hela vägen ända tills man hittar en ledig "ficka" i mittfilen där man kan lägga sig och köra i sin egen rytm. Eller om det är trafik i den filen så ta och byt till ytterfilen ("snigelfilen") och gasa iväg istället för att "jojoa" sig fram???
Folk verkar tro att snigelfilen är enbart för bilar som skall köra långsamt och därför kör alla i mittfilen, fast den filen är fri från trafik!
Jag säger nu, kära "trafikidioter", använd sunt förnuft nästa gång ni kör bil, använd blinkers 1-2 minuter vid filbyte och håll tillräckligt avstånd till framförvarande fordon vid 110-120 km hastighet, alltså cirka 500-600 meter. Tänk på att ditt ursla trafikbeteende nån dag kan förorsaka en tragedi ifall du kolliderar med en bil fullastad med viktiga papper och blanketter. 
Nog om trafik nu. Trevlig lucia till er alla, vare sig ni är ute på vägarna eller sitter hemma och "ugglar".