torsdag 14 juni 2012

Bryggkaffe: Då kommer alla känslor på en och samma gång.


Vi vet ju alla det innerst inne, att ett riktigt bra bryggkaffe är väldigt, väldigt sensuellt, sinnesvidgande och lockande. Eller som "Michel" skriver i sitt brev skickat från sin resa till lilla bergssamhället Spoleto i Italien:
"Tänk dig tecken som stenar. Låter det konstigt? Kanske. Men här i Spoleto är det som om nuet och det som har varit är – ett!"


Isabella "Skådespelare" Scorupco uttrycker det så här:
"Jag älskar att resa. Sinnena skärps, man tar in nya intryck. Men med tiden har jag blivit allt mer kräsen. Nu handlar det mer om dofter som jag möter, än om synintryck. (--) En doft är kanske en detalj, men ibland är de mycket viktigare."


Stakka "Johan Renck" Bo gör den självklara jämförelsen akvarium/bryggkaffe:
"Det är bara en sak som gäller i mitt akvarium: Ciklider. De finns i sötvatten i Sydamerika, Afrika, Sri Lanka och Indien. Ska jag vara ärlig är jag egentligen bara intresserad av ciklider från Tanganyikasjön i östra Centralafrika. Det är väl så att med vissa saker blir man lite petig. Ibland gäller det något jätteviktigt, ibland vilket kaffe jag dricker.

"Saxade" ur diverse nummer av Månadsjournalen från 1996.